7. jan. 2012

Rugbrød og pølsehorn

Jeg har fået en køkkenmaskine, og det gør det bare meget nemmere at bage.

Så vi er i gang med at finde det perfekte rugbrød:
Første forsøg lykkedes, men Michael manglede kerner.

Her er andet forsøg:

Familien Thomsens saftige rugbrød

100 g knækkede rugkerner
100g knækkede hvedekerner
4 dl vand
50 g gær
3 dl v vand
25 g flydende margarine
3 tsk salt
5 dl kærnemælk
500 g groft rugmel
300 g hvedemel

Kernerne koges 1 vandet i 4-5 minutter, herefter køles de ned i køleskabet, bred dem ud så køler de hurtigere.
Gær røres ud i vandet og de afkølede kerner tilsættes sammen med margarine, salt, mælk, og de to slags mel.
Dejen æltes godt i 5-10 minutter, jeg har røremaskine så de fik 10 min.
Herefter hæver dejen i skålen med viskestykke over i 30 min. ved stuetemperatur.
Når dejen har hævet deles den i to og kommes i 2 smurte forme ca 1,5 ltr.
Brød hæver på køkkenbordet i 30 min.
Herefter bages de ved 200 grader i 50 min, brødene tages ud af formen og bager ydeligere 15 min.
Jeg kommer et fad med vand i bunden af ovnen de første 50 min, så bliver brødet saftigt.

Emma er her i weekenden så tilk hende laver jeg lidt lækkert.

Pølse horn
1/2 ltr mælk varmes til ca 30 grader
50 g gær røres ud heri
50 g margarine
2 tsk sukker + 1 tsk salt
100 g fuldkornshvedemel
700 g hvedemel
9 pølser delt i 2 eller 3 stykker

Mælk varmes til 30 grader, gæren røres heri.
Margarine smeltes og kommes i gær/mælkblandigen
Resterende ingrediencer tilsættes samtidig.

æltes i 5-10 min
Herefter hæver dejen, i dag hævede den 1 time, men det er ikke nødvendigt, ½ time er nok.
Dejen deles i 18 eller 27 stykker - ca 40 gram og kommes omkring pølserne.
Pølsebrød hæver 30-45 minutter.
Herefter bages de ved 180 grader varmluft i 15-20 minutter.

Ingen kommentarer: